Goya's Ghosts

Vilken dag.. vilka obrukbara ögon.. usch.. Jaja.. det blir inget NRJ.. men denna dagen blev en mys/hemmadag istället. Har softat och vilat mej.. Jag kollade på en film som jag tyckte om, Goyas Ghosts heter den. En bra film. Den handlar om konstnären Goya, som spelas av Stellan Skarsgård, dennes liv, men även hur livet ter sig för personerna i hans omgivning. Den utspelar sig för flera hundra år sedan i Spanien, i den vevan som Napoleon fick makten i Frankrike. Goyas musa, som spelas av Nathalie Portman, fängslas av inkvisitionen för att de tror att hon är jude.. det fick man ju inte vara på den tiden. Man sågs som kättare, och tvingades under tortyr erkänna sina "brott". Hon fängslas då som sagt, och sitter i fängelse i 15 år, föder barn, och blir på samma gång tokig. Vem skulle inte blivit det? Anledningen till att hon fängslades var förresten att hon inte ville äta griskött vid en bjudning.. När hon kommer ut så finner hon sin familj dödad, och tas omhand av Goya. Hon försöker sedan leta rätt på sin dotter..

Denna filmen var bra, väldigt mycket pga skådespelarna. Jag har aldrig sett Nathalie Portman i en sån här "smutsig" roll. Hon brukar ju spela såna skönheter.. Här fick hon visa vilken bra skådespelerska hon är, istället för att man endast ser till hennes vackra yttre. Och visst är hon vacker.. en av de vackraste skådespelerskorna enligt mig, jämte Uma Thurman.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0